עבירת סיוע לשוחד
כשאנחנו חושבים על עבירות פליליות, אנחנו בדרך כלל חושבים על עבירות הכוללות שימוש בכלי ירי קר או חם, בהריגה, ברצח או באונס. אז נכון, אמנם
עבירות שוחד הן עבירות שבמסגרת ביצוען מועברים סכומי כסף או טובות הנאה לידיו של עובד ציבור, וזאת בתנאי שאותו עובד יבצע מעשים מסוימים לטובת נותן הכספים או ההטבות הללו. במסגרת המאמר שלפניכם נלמד מהן עבירות שוחד על פי החוק הפלילי בישראל, מה מאפיין אותן ואילו עונשים צפויים למי שיורשע בביצוען.
עבירות שוחד כהגדרתן, הן אקט של מתן כספים או טובות הנאה לאדם בעמדת כוח מסוימת, כגון נושא משרה בארגון ציבורי, נבחר ציבור או אושיה פוליטית. שוחד מוענק לאדם ברוב המקרים, בתמורה לכך שהמקבל "ימשוך בחוטים" או ינצל את מעמדו לטובת נותן השוחד, על פי צרכיו והעדפותיו.
החוק במדינת ישראל רואה בפעולה של מתן כספים ו /או טובות הנאה מעשה שוחד – במקרים בהם באו לידי ביטוי המאפיינים שלהלן:
בהקשר זה, יש לציין שגם תרחיש שבו מתן השוחד או נטילתו לא נשלמו, היינו – כשניסיון השוחד לא עלה יפה מבחינת אחד הצדדים או שניהם, זו עדיין עבירת שוחד בעיני החוק.
למרות הנחת המוצא המקובלת בעניין עבירות שוחד, לפיה מדובר בעבירות פליליות המתבצעות במרבית המקרים בהקשרים פוליטיים, בפועל עבירות שוחד הן תופעה שכיחה ביותר גם במגזר העסקי.
לצורך העניין, גם בחברות ענק שהונפקו בבורסה, ניתן לשמוע על מקרים של ניסיונות שוחד ועבירות שוחד. אין זה פלא לאור העובדה שסכומי כסף נכבדים מעורבים בעסקאות המתבצעות בארגונים אלו, ותמיד יהיה מי שינסה לנצל את המצב לתועלתו ולגזור קופון.
אנשים רבים בישראל מתקשים להבין את הבעייתיות בעבירות שוחד. זאת לאור העובדה שלכאורה, עבירת שוחד משרתת הן את נותן השוחד והן את מקבלו. רבים רואים בכך מצב של WIN WIN, לאור העובדה שהעסקה הנ"ל מתבצעת על פניו מתוך הסכמה משותפת של שני הצדדים המעורבים בה.
אולם בפועל, מעשי שוחד פוגעים באופן עקיף בכולנו, כאזרחי המדינה. זאת מאחר והם פוגמים בהליך התקין ומזהמים את המגזר הציבורי בפעילות אינטרסנטית שמשבשת את התנהלותו. לפיכך, החוק הפלילי במדינת ישראל שואף להתמודד עם עבירות שוחד במלוא חומרת הדין, וזאת במטרה למגר את התופעה שפותחת פתח לניצול סמכותם של עובדי ציבור לרעה, ולפגיעה חמורה באמון הציבור במנגנוני השלטון.
מצב שכזה לא יתכן מבחינת החוק היות וזהו מדרון חלקלק שעלול להוביל במהרה לפגיעה בשלטון החוק בישראל ולמצב של "איש כטוב בעיניו יעשה".
להלן העונשים הקבועים בדין הפלילי במדינת ישראל בצידן של עבירות שוחד:
עובדי ציבור ובכללם עובדי תאגיד האמונים על אספקת שירותים ציבוריים, אשר קיבלו שוחד בתמורה לביצוע פעולות הנוגעות למשרתם, צפויים לעונש מאסר של 10 שנים או לתשלום קנסות כדלהלן (הסכום גבוה ביניהם):
אדם שסיפק שוחד לעובד ציבורי כהגדרתו בסעיף 290(ב) בחוק העונשין הישראלי, וזאת בתמורה לביצוע פעולות הנוגעות לתפקיד של אותו עובד ציבור, צפוי לעונש מאסר של 7 שנים או לתשלום קנסות על פי הפירוט בסעיף 290(א) בחוק העונשין.
אדם שסיפק שוחד לעובד ציבור זר, וזאת בתמורה לביצוע פעולות הנוגעות לתפקיד של אותו עובד ציבור זר, למטרת קידום ענייניו בפן העסקי, צפוי לעונש מאסר של 7 שנים.
אדם שקיבל לידיו סכומי כסף, שווי ערך לכסף, שירותים מסוג כלשהו, או טובת הנאה מסוג אחר על מנת לספק שוחד לצד שלישי – צפוי לעונשים הקבועים בחוק למי שנאשם בקבלת שוחד ובכללם: עונש מאסר של 10 שנים.
אדם שסיפק או לקח שוחד כדי להשפיע על המהלך, התוצאות או עצם הקיום של תחרות ספורטיבית או תחרות מכל סוג שהוא, שיש בה עניין לציבור, צפוי לעונש מאסר של 3 שנים.
גם בתרחיש שבו הצעת השוחד כלשהי נענתה בשלילה, מציע השוחד עדיין ייחשב בראי החוק, כמי שביצע עבירת שוחד מסוג ניסיון לנתינת שוחד. האדם שהציע שוחד צפוי לעונשים הקבועים בחוק למי שסיפק שוחד בפועל, והוא עונש מאסר של 7 שנים.
אדם שניסה לקחת שוחד מאדם אחר, צפוי לעונשים הקבועים בחוק למי שקיבל שוחד בפועל ובכללם: עונש מאסר של 10 שנים.
גם אדם שניסה לקבל סכום כסף, שווי ערך לכסף, טובות הנאה או שירותים מכל סוג, במטרה לשחד צד שלישי, צפוי לעונשים הקבועים בחוק למי שלקח שוחד והם: עונש מאסר של 10 שנים.
החוק הפלילי במדינת ישראל לא מגדיר בצורה חד משמעית מי נחשב כעובד ציבור. לפיכך ישנן מגוון פרשנויות בהקשרנו, בהן נכללים עובדי מגזרים שונים ובהם: שרי ממשלה, חברי כנסת, עובדי מדינה, שוטרים, סוהרים, שופטים, ראשי ערים ומועצות, רבנים וכן הלאה.
כמובן, זוהי רשימה חלקית בלבד, ובפועל גם אדם אשר הועסק בתור עובד בחברת אבטחה פרטית אשר במסגרת העסקתו אחראי לאבטח את לשכתו של שר, ייחשב באופן אוטומטי לעובד ציבור מהמניין, בלי קשר למי שאחראי לשלם את משכורתו.
היינו, בראי החוק – אדם שכזה יחשב לעובד ציבור בהקשר לעבירות השוחד שיוחסו לו כחלק מתפקידו בלשכת השר, אם הענקת או קבלת השוחד נעשו בהקשר לתפקיד שלו כהגדרת מאפייני העבירה בחוק העונשין, במסגרת סעיף 290.
המורכבות הרבה של עבירות שוחד לסוגיהן, מחייבת קבלת סיוע משפטי מקצועי מטעמו של עורך דין פלילי מנוסה, המתמחה בתיקי צווארון לבן. לכן באם זומנת לחקירה משטרתית בעקבות חשד למעורבות בעבירות שוחד, או היה והוגש כנגדך כתב אישום בגין עבירות שוחד, זהו הזמן לפנות ללא דיחוי להתייעצות מול עורך דין פלילי שיוכל לכוון אתכם בהליכים כדי למזער את הנזקים.
התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.
כשאנחנו חושבים על עבירות פליליות, אנחנו בדרך כלל חושבים על עבירות הכוללות שימוש בכלי ירי קר או חם, בהריגה, ברצח או באונס. אז נכון, אמנם
עבירות שוחד בהגדרתן, הן אקט של מתן כסף או טובת הנאה לאדם בעמדת כוח כלשהי, כדוגמת נושא משרה בגוף ציבורי, נבחרי ציבור או אושיות פוליטיות.
עבירות שוחד הינן עבירות הכרוכות בהעברת כספים או טובות הנאה מסוגים שונים לידי בעל משרה או עובד ציבור, בכפוף לכך שהעובד המדובר יעשה פעולות מסוימות
עו"ד פלילי סיוון כהן, עם ניסיון עשיר ומומחיות במשפט הפלילי, מציעה ליווי מקצועי ומסור ללקוחותיה, משלב החקירה ועד להליך המשפטי המלא.